כך חוסכים כסף באמצעות בניה ירוקה

את העובדה שמבנים ירוקים הם בריאים יותר בהשוואה למבנים רגילים אתם בוודאי כבר יודעים, כמו גם שבניה ירוקה היא יקרה יותר בטווח הקצר, אבל מה עם הטווח הארוך?

יתרונותיה של הבניה הירוקה רבים. שימוש בחומרים שלא פולטים מזהמים לאוויר, שלא פולטים קרינה ושמאפשרים אוורור טוב יותר לבית רק תורם לסביבה ולדיירים, אבל גם החשיפה הגדולה יותר לתאורה טבעית ובידוד אקוסטי משופר עושים את שלהם. רק שהצמצום המשמעותי של צריכת החשמל והמים וכתוצאה מכך הצניחה בעלויות התפעול של הבית משפיעה על הכיס עשרות שנים לאחר שהבניה הסתיימה. הלכה למעשה, מבנים ירוקים הם השקעה לטווח ארוך. הם נמכרים במהירות רבה יותר ובדרך כלל מחירם בשוק הדירות והבתים גבוה יותר ממבנים בעלי נתונים דומים שאינם ירוקים.

עלות ההשקעה בבנייה ירוקה משתנה בהתאם לרמת ההסמכה של תקן הבנייה הירוקה. בישראל בלבד היא מהווה בין 1%- 5% מהעלות הכוללת של הבנייה בבנייני משרדים, מגורים ומלונאות. נתונים דומים ניתן למצוא גם בחו”ל. במדינות מפותחות בעולם חלק ממרכיבי הבנייה הירוקה הוטמעו במהלך השנים בבנייה סטנדרטית ולכן עלות התוספת עבור בנייה ירוקה נמוכה יחסית.

אבל עד כמה הבנייה הירוקה באמת חוסכת בהוצאות השוטפות? המון. שימו לב לעובדות. מחקרים שנערכו בעולם ובישראל הראו כי מבנים ירוקים תורמים לחיסכון שנע בין 25%-50% (!) בהוצאות האקלום והתאורה ולחיסכון שנע בין 20%-35% בהוצאות המים. שיעור החיסכון משתנה על פי סוג המבנה (מגורים, משרדים, מסחר) והוא תלוי גם במאפייני ההתנהגות ובמידת המודעות של המשתמשים במבנה.

תכנון פאסיבי תורם למבנה ירוק להפוך לחסכוני יותר והוא כולל בין היתר מיקום והפנייה אופטימאלית של המבנה כך שינצל את כיווני השמש והרוח, ארגון החללים באופן שמנצל את משאבי השמש והרוח בצורה מיטבית, תכנון נכון של יחס חלון קיר לניצול התאורה הטבעית ולמניעת חדירת חום בקיץ, בידוד מעטפת המבנה (קירות, חלונות, גג ורצפה), שימוש נכון באמצעי הצללה, איטום המבנה ומניעה של זליגת אוויר ממוזג אל מחוצה לו, הימנעות מגשרים תרמיים, תכנון עבור אוורור פאסיבי (אפקט הארובה ועוד) וקירור וחימום פאסיביים באמצעות שימוש במסה תרמית.

תכנון אקטיבי למבנה ירוק אפקטיבי יותר כולל בין היתר את בחירת מערכות המיזוג בעלות היעילות הגבוהה יותר, מערכות אוורור מאולץ, אמצעי הצללה דינאמיים ונורות LED או T5 שצורכות פחות אנרגיה או בעלות נצילות אנרגטית גבוהה.

עלות ההשקעה בבנייה ירוקה משתנה בהתאם לרמת ההסמכה של תקן הבנייה הירוקה. במדינות מפותחות בעולם, למשל, הבניה הירוקה עולה פחות, שכן מעבר לים חלק ממרכיבי הבנייה הירוקה הוטמעו במהלך השנים בבנייה הסטנדרטית. אך גם בישראל צפוי עתיד ירוק יותר. עם הגידול בפרויקטים של בנייה ירוקה והטמעת הבניה הירוקה בתפוצה רחבה יותר בישראל, צפוי כי עם הזמן גם העלויות יהיו נמוכות יותר.

אם כבר הפנמתם שביצוע בניה ירוקה היא השקעה לטווח ארוך, נותרת השאלה כיצד ניתן לדעת שהבית אמנם ירוק? כדי להסדיר את נושא הבנייה הירוקה ולמנוע “התיירקקות”, או מה שנקרא “טיוח ירוק”, גובשו בעולם מספר תקנים לבנייה ירוקה שמאפשרים למבנים לקבל הסמכה רשמית ומבוקרת, כגון ה- LEED האמריקאי, ה- BREEAM הבריטי, וה- Green Star האוסטרלי. בישראל, מכון התקנים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה פרסם את תקן 5281, התקן הישראלי לבנייה ירוקה.

המדובר בתקן שמציע קטגוריות לבחינה ומדדים להגדרת מבנה ירוק בקטגוריות שמתייחסות לנושאים כגון: אנרגיה, מים, חומרים, פסולת, בריאות, תחבורה ועוד, ומעניק ניקוד עבור עמידה בדרישות המפורטות בקריטריונים. עמידה בתנאי הסף וצבירה של מינימום 55 נקודות מזכה פרויקט בהגדרה “בניין ירוק” כאשר הדירוג (1-5 כוכבים) הוא בהתאם לנקודות שנצברו. כל מבנה המעוניין לקבל תעודה רשמית כבניין ירוק נדרש לעבור תהליך של התעדה על ידי גוף מקצועי אובייקטיבי מאושר כגון מכון התקנים הישראלי או חברת IQC.

התקן הישראלי לבנייה ירוקה מוגדר כתקן לא מחייב, אך בעקבות החלטה שהתקבלה על ידי רשויות פורום ה-15 (15 הערים הגדולות בישראל), החל משנת 2014 התקן יהפוך למחייב בכל רשויות הפורום. תהליך האימוץ של התקן יהיה הדרגתי ולשם כך הוסכם על מתווה פרטני שמתייחס לאימוץ התקן עבור סוגי מבנים שונים לאורך השנים 2014-2016.

כדי לקבל תעודה עולמית או ישראלית, מבנה נדרש לעבור תהליך הסמכה מול גוף מקצועי, אובייקטיבי ומאושר. בישראל מבצעים את תהליך הבדיקה וההסמכה מכון התקנים וחברת IQC. לאחר פניית הלקוח למכון ההסמכה, ממונה “מעריך” שמלווה את תהליך ההתעדה לאורכו. בנוסף על היזם למנות אחראי בנייה ירוקה שיהיה בקשר עם מכון ההסמכה. התהליך דורש שיתוף פעולה מלא בין המעריך מטעם מכון ההסמכה למלווה הבנייה הירוקה.

אם אתם רוצים לבנות בית ירוק מבלי להעלות את עלות הבניה בצורה משמעותית ולקבל תשובות מהירות לשאלות חסכוניות בכל הקשור לבניה ירוקה, פנו אלינו ותיהנו מחסכון בעלויות הבניה ומייעוץ אסטרטגי פוקח עיניים.

 conatct us

לקבלת פרטים על ליווי פרויקטים בבנייה ירוקה התקשרו אלינו בטלפון 1-700-701-075 
או מלאו את פרטיכם משמאל ונחזור אליכם בהקדם.
פגישה ראשונה עם מלווה ירוק מוסמך – ללא תשלום.
המידע באדיבות הלית פינטו – מלווה מוסמכת לבנייה ירוקה. ייעוץ לבנייה ירוקה ברחבי הארץ.

תכנון ירוק
לקבלת הצעת מחיר ללא התחייבות

    הודעתך נשלחה בהצלחה!
    נהיה בקשר בהקדם