הכירו את תופעת ההתיירקקות והזהרו מפניה

תופעת ההתיירקקות

אם עדיין לא הכרת – הגיע הזמן להכיר את המושג ‘התיירקקות’. גופים מסחריים, בעלי אינטרסים כלכליים ברורים, הבינו מזמן שירוק הוא לא עוד צבע והמושג “ירוק” הפך לאמצעי לשלשול כספים לקופה, גם אם מוצריהם לא באמת ירוקים, מתכלים או “ידידותיים לסביבה”. למעשה כיום אפשר לומר בוודאות כי יצרנים ומשווקים רבים הפנימו היטב את היתרונות הרבים בפנייה לקהל יעד בעל מודעות סביבתית, שמוכן לשלם יותר עבור מוצר שנחשב “ירוק” ולצערנו רבים משקרים ביחס לגוון הירוק של מוצריהם.

זו תופעה חמורה של ממש שחייבה את המשרד להגנת הסביבה להוציא ב 2014 את “המדריך להצהרות סביבתיות מהימנות“. מדריך זה מצהיר כי סקירה של מצב הדברים בישראל מעידה כי השוק ”הירוק“ מתנהל כ“שטח הפקר“, וכי תופעת ה”התיירקקות” המכונה “Greenwash” נפוצה הרבה יותר מדי. יצרנים רבים מבליטים יתרונות סביבתיים חלקיים תוך הסתרת חסרונות בולטים מהצרכן ומשווקים לציבור מוצרים ושירותים שמתוארים באופן מוקצן או עמום כ“ידידותיים לסביבה“ מבלי שניתן להוכיח זאת, ובפועל מבלבלים את הציבור, והכל למען בצע כסף.

על מנת להתמודד עם תופעה זו יזם המשרד להגנת הסביבה את פרסומו של המדריך לעיל ובכך ישראל הצטרפה לשורה של מדינות שמכירות בתופעה ופועלות למיגורה. “לא אאפשר לחברות לשאת את השם הירוק לשווא” כתב בזמנו השר הממונה עמיר פרץ.

לצערנו, תופעה זו כוללת הצהרות שקריות בנוגע לשלל מוצרים ובתוכם “מוצרים מתכלים”, מוצרים “פריקים ביולוגית”, מוצרים ש”מכילים חומרים ממוחזרים”, מוצרים “מופחתי פסולת”, מוצרים ש”מיועדים לשימוש חוזר” וגם הצהרות שקריות בנוגע ל”בנייה ירוקה”.

על פי הפרק העוסק בבניה ירוקה המשרד להגנת הסביבה מאשר להצהיר כי מבנה נבנה בבנייה ירוקה, או לפי עקרונות הבנייה הירוקה, רק אם מתקיים לגביו אחד מהסעיפים הבאים:

1 .הוא בעל היתר לסימון המבנה בתו ירוק בהתאם לתקן בנייה ירוקה – ת”י 5281.

2 .הוא בעל תעודה המעידה על כך שהבניין עומד בכללי הבנייה הירוקה מאת אחד מהגופים האלה:

א)     The Green Building  Certification Institute לעניין LEED

ב)     Building Research Establishment  לעניין BREEAM

ג)       Green building council Australia לעניין STAR GREEN

ד)      Office of Environment and Heritage Australia  NSW לעניין NABERS

ה)     Association for Environmental Quality buildings France  לעניין HQE

ו)        Green Globes System United Stated and Canada  לעניין GLOBE GREEN

לחלופין אפשר להצהיר כי מבנה צפוי להיבנות בבנייה ירוקה, גם אם טרם נבנה, או נבנה חלקית, אם ניתן למבנה אישור או “תצהיר שלב א'” כאמור בתקן ישראלי 5281 בעניין בנייה ירוקה, או אישור מקביל לו מאת אחד מהגופים המאשרים.

אך מבנה הוא אינו שכונה.

כדי להימנע מנפילה להצהרות שקריות בנוגע לשכונות ירוקות קובע המדריך כי שכונה נחשבת ירוקה רק אם יש לה אישור מתאים, כלומר אישור ייעודי לשכונות (ולא רק למבנים פרטניים), מאת אחד מהגופים המאשרים.

בנוסף, גם אם חברה הצהירה שמבנה שבנתה הוא אמנם ירוק, אין בהצהרה זו כדי להתיר לחברה הבונה להצהיר על עצמה כחברה ירוקה. בכל זאת הצהירו על מבנה ירוק או שכונה ירוקה? עליהם לעמוד לעיון הציבור ולענות על שאלותיו באמצעות אתר אינטרנט או מענה טלפוני.

בפרק אחר מצהיר המדריך כי בהצהרות ירוקות “יש להקפיד על ניסוח ההצהרות הסביבתיות באופן חד-משמעי ובאמצעות שימוש בשפה פשוטה ככל האפשר, כך שההצהרה תהיה ברורה לצרכן גם ללא היכרות עם הטרמינולוגיה הסביבתית המקצועית. הצהרה המנוסחת באופן מעורפל או הצהרה העושה שימוש מופרז במושגים שאינם נהירים לחסרי ידע מקצועי, תאבד את האפקטיביות שלה וייתכן שתטעה את הצרכן. ניסוח מעורפל או לא ברור או שימוש בהצהרות המציגות עובדות חלקיות תוך הסתרת ממצאים מסוימים עלולים להטעות”.

מאחר ושרלטנות אינה מושג זר במדינת ישראל וכדי שלא יטעו גם אותך מומלץ לפנות למומחים שלנו בכל עניין ירוק.

לפרטים נוספים, למידע מהימן ולתכנון ירוק אמיתי מתקשרים אלינו למספר 1-700-701-075 או ממלאים פרטים למעלה משמאל ונחזור אליך בהקדם.

הטבה ירוקה: פגישה ראשונה עם מלווה מוסמך לבניה ירוקה – ללא תשלום.

תכנון ירוק
לקבלת הצעת מחיר ללא התחייבות

    הודעתך נשלחה בהצלחה!
    נהיה בקשר בהקדם