ירוק בכביש

ירוק בכביש

תכנון ירוק מיועד לא רק לבתים ולמבנים, תכנון ירוק אמיתי לוקח בחשבון גם את שאר מרכיבי החיים. קחו למשל תחבורה ירוקה. כשאנחנו על הכביש, יש לא מעט דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את הוצאותינו, להקטין את הזיהום הסביבתי, וכך לבחור באלטרנטיבה הידידותית לסביבה והבריאה יותר עבורנו.

למשל, שיתוף רכב, המכונה ‘קרפול’, נפוץ ברחבי העולם והפך לאחרונה לפופולרי גם בישראל. אפליקציות ייעודיות לשיתוף תחבורתי צצות בטלפונים החכמים ומציעות פתרונות יעילים להפחתת מספר המכוניות על הכביש. למי שלא מכיר נספר שהמדובר בהתארגנויות של כמה אנשים הנוסעים באותו מסלול או לאותו היעד, לנסיעה משותפת במכונית אחת. כך, במקום משתמש בודד בכל מכונית, מכוניות נוסעות לאותו מקום ובחזרה ובהן שני נוסעים ומעלה. באמצעות אפליקציית Moovit Carpool ניתן למצוא שותפים לנסיעה עם חברים לעבודה הגרים בסמוך אליכם, או שעוברים בדרך בה אתם נמצאים, או על ידי הזנת מסלול הנסיעה הקבוע באתרים המוקדשים לנושא כמו ”טרמפ” – אתר הטרמפים הישראלי.

אופניים והליכה ככלי תחבורה מהווים גם הם פתרון תחבורתי ירוק. על פי איגוד האופניים העולמי, 40% מהיציאות מהבית נעשות לטווח של שלושה קילומטר ממנו – כלומר, מרחק שמתאים בהחלט לנסיעה קצרה באופניים. בחירה באופניים במקום ברכב מעניקה לכם רווח כפול: היא תורמת להפחתת הזיהום הסביבתי והרעש ברחובות, וגם תורמת לכושר הגופני. ארגון הבריאות העולמי ממליץ על מינימום של 30 דקות פעילות גופנית מדי יום כדי לשמור על אורח חיים בריא. כיוון שמרביתנו לא מגיעים לרמת פעילות כזו, שימוש בתחבורה אקטיבית, כגון הליכה ברגל ונסיעה באופניים, מסייע להשיג את היעד. גם נסיעה בתחבורה ציבורית חוסכת במספר כלי הרכב על הכביש, ומאפשרת הגעה מהירה ונטולת לחצים ליעד הרצוי. אם יש זמן, מומלץ לרדת תחנה אחת לפני היעד ולבלות כמה דקות בריאות בהליכה.

במידה ונאלצים לנסוע ברכב בכל זאת, רכב היברידי הוא פתרון מומלץ וידידותי לסביבה. רכב היברידי מונע באמצעות שני מנועים, האחד מבוסס דלק והשני חשמלי, כאשר סוללות המנוע החשמלי נטענות ע”י מנוע הדלק בזמן הנסיעה והבלימה. מכוניות אלה צורכות כמחצית מכמות הדלק שצורכות מכוניות רגילות, ולכן מוכרות כמכוניות ידידותיות לסביבה.

רק שלרובנו עדיין אין רכב היברידי, אז לפחות נלמד לנהוג ברכב הרגיל באופן ירוק. כן, יש דבר כזה, כי מכוניות הן אחד מהגורמים המשמעותיים לזיהום האוויר ולפליטת גזים התורמים להתחממות כדור הארץ, רק שרובנו עדיין זקוקים להן כדי להתנייד. מאחר שברוב המקרים ויתור מוחלט על הרכב אינו בא בחשבון, ישנן דרכים להפחית את השפעותיו, כלומר לוודא שמשיגים את היעילות המקסימלית מהשימוש בדלק: יש לשמור על לחץ אוויר תקין בצמיגים, כך יחזיקו מעמד זמן רב יותר וכן צריכת הדלק תהיה יעילה יותר. מילוי לחץ אוויר אחת לעשרה תדלוקים יכול לחסוך 3 עד 5 אחוזים מצריכת הדלק! בנוסף, לא מומלץ להאיץ ולהאט לעתים תכופות, הן מבחינת צריכת דלק והן מבחינת בלאי הבלמים. ”שיוט” או נסיעה במהירות קבועה מומלצים יותר. נהיגה מתונה יכולה לחסוך כ-5% נוספים מצריכת הדלק בכבישים עירוניים וכ-33% בנסיעה בינעירונית! עודף משקל ברכב גורם למאמץ גדול יותר של המנוע וכתוצאה מכך לצריכת דלק מוגברת. כל 45 קילוגרם של מטען יכול לעלות את צריכת הדלק של הרכב בכ-2%. בזמן הפעלת המזגן, צריכת הדלק ברכב עולה ב–10% לעומת נסיעה ללא מזגן. במהירויות גבוהות כמו למשל מעל 70 קמ”ש, לעומת זאת, הפעלת המזגן יותר יעילה וחסכונית מאשר פתיחת חלונות הרכב, שמגבירה את כוח הגרר ופוגעת בביצועים האווירודינמיים של הרכב.

וכך מסתכמת לה רשימת טיפים ירוקים לתחבורה נקיה יותר שעשויה לשמוק בכיסם של המקפידים עליה סטפת מזומנים שתעלם מכיסם של המזלזלים. כי תכנון ירוק אמיתי לא נגמר בבית, הוא ממשיך בכביש.

מתכננים לבנות ירוק בזמן הלא רחוק? למידע מהימן מתקשרים אלינו למספר 1-700-701-075 או ממלאים פרטים למעלה משמאל ונחזור אליכם בהקדם.

הטבה ירוקה: פגישה ראשונה עם מלווה מוסמך לבניה ירוקה – ללא תשלום.

פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.