חוות חלון Windwo Farm

חלון ליל קיץ

בשנה האחרונה למדו והתנסו תלמידי בית הספר למחוננים “שחקים” במעלה אדומים, על איכות  הסביבה בתוכנית יוצאת דופן שנושאה צמיחה מהגובה.

את התוכנית לילדים מצטיינים בכיתות ג’ הנחתה הלית פינטו, מלווה מוסמכת לבניה ירוקה ויועצת פרמקלצ’ר – שיטת תכנון בחקלאות ובסביבה הביתית, המתבססת על יישום עקרונות אקולוגיים על מנת ליצור מערכות ידידותיות לסביבה. כאלו החוסכות כוח אדם, שומרות על משאבי הטבע וחוסכות כסף וזמן יקר.

הרעיון של התוכנית היה להתרחק מתכנים של מיחזור בקבוקים ואשפה, ולקרב את הילדים הצעירים לערך הבסיסי ביותר של קיימות.SL270573 (Small)

ילדי כיתות ג’ דנו ברעיון של “מהי קיימות” ?, איך אני יכול לקיים את עצמי עם מה שיש סביבי
ולשמור על אוצרות הטבע לדורות הבאים בהיבט של חברה, סביבה וקהילה.

הילדים הכירו בתי קש, בתי אבן, אוהל אינדיאני ובנייה צפופה בערים מתועשות.
הם הבינו למה בית אדמה לא יכול להיות באנטרקטיקה או איגלו באפריקה החמה.
פתאום הם הבינו שהגיוני להשתמש בחומרים זמינים למחסה ולאכול אוכל שקל לדוג, להוריד מהעץ או ללקט בקרבת הבית.

כיצד פעם אכלו רק שיבולים באפריקה ובקוטב דגים כי פשוט לא היה גישה למזון אחר אז חיו ממה שהיה וסביב זה בנו קהילה ומזון ורק כשנכנס התיעוש והשמיים נפתחו, ניתן היום להשיג כל סוג של אוכל בכל עונה בשנה.

מה שקרה הוא ששברנו את האיזון האקולוגי שהשפיע על החור באוזון, פליטת גזי חממה ופגישה באיכות הסביבה שהיום אנו מנסם לתקן.

מכאן הגענו לנושא המרכזי של תוכנית הלימודים
כיצד אני מגדל את המזון שלי ? איזה דרכים עומדות לרשותי ?  למה אני צריך לשים לב ? האם אפשר לגדל מזון גם אם אין לי גינה בבית פרטי גג או מרפסת ?
התייחסנו לעובדה שעם הזמן, יותר אנשים רוצים לגדל לעצמם את המזון כדי להימנע מאוכל מתועש, לא לנסוע רחוק כדי לרכוש מזון, ולצמצם הוצאה כספית על אוכל.
התמקדנו במציאת פתרון לא שגרתי לגידול המזון שלנו במרחב שזמין לילדים.

חוות חלון
כך הוכשרה ה”קרקע” להקמת חוות חלון. ניסיון לגדל מזון באופן ורטיקאלי, כשאין חלקת אדמה, מרפסת או גינה. הרעיון היה ללמוד מהטבע ולא על הטבע.
הניסוי נמשך חודשים ארוכים במהלך השנה, ולפני שהצליח נחל אכזבה קטנה שהעצימה את התלמידים ולימדה אותם שיעור חשוב לחיים שאסור לוותר. ביחד עימי, עם מנהלת בית הספר ועם אב הבית – נמצא פתרון חלופי שעבד והצליח מעל המצופה לשמחתם של הילדים.

20130530_102400

מהלך הניסוי
ראשית הילדים בדקו איזה גידולים גדלים על פי עונות השנה. איזה צמחים אוהבים לגדול אחד ליד השני ועוזרים לצמחים האחרים לצמוח באופן מיטבי. הם בדקו איזה צמחים (מתוך כלל הירקות העונתיים) לא אוהבים לגדול אחד ליד השני ועלולים להזיק לגידולים.

לדוגמא אם אני רוצה לגדל תירס, אשתול לידו שעועית  ודלעת, צמחים חברים אשר לכל אחד תפקיד אחר ותומכים זה בזה .

הילדים למדו והתנסו במיפוי המרחב הקיומי שלנו – היכן נמצאת השמש, אילו מקורות מים יש לנו, משמעות עונות השנה לסוגי הגידולים, קשר בין חגים לחקלאות, אילו אופציות קיימות לנו לגידול : גינה, גינון ורטיקאלי, אדניות ועוד.                                                                                           הרעיון המרכזי שעמד לנגד עינינו היה להשקיע הרבה מחשבה בתכנון בכדי שבפועל, תידרש מינימום אנרגיה ומעט עבודה כך שהמערכת תעבוד בשבילנו.

בשלב שני לו ציפו הילדים יותר מכל היה בניית מערכת הידרופונית המורכבת מבקבוקי שתיה ליטר וחצי מפלסטיק, שהכילו את  צמחי המאכל והנוי, אותם השקינו במערכת השקיה סגורה עם חומרי דישון.

בחרנו לשתול צמחים שהילדים יוכלו לאכול אחר כך בתבשילים, סלטים ולתה : צמחי תבלין עונתיים וצמחי נוי רב שנתיים,  בין היתר : פטרוזיליה, שמיר, עירית, לווג’, מנטה נענע, רוקט, בזיליקום, מליסה רפואית, עגבניות שרי ועוד.

20130611_183018 (Small)

את שורשי השתילים שטפנו היטב ובזהירות  מהאדמה ועטפנו אותם בצמר הסלעים והכנסו כל שתיל לעציץ הרשת המכוסה בהידרוטון. כל עציץ כזה הכנסנו לחלון שיצרנו בבקבוק והגענו לשלב שבו הילדים עוקבים האם הצמחים שגדל ללא אדמה, רק עם חומרי דישון ומים – אכן יצמחו ויגדלו.

ירידה לצורך עליה
פינטו :”המערכת הראשונית שהקמנו היתה מבוססת על משאבת אוויר. לאחר חופשת שבועות חזרנו לבית הספר וגילינו שלמרות השתילה, ההרכבה והתכנון המקדים הצמחים לא התפתחו כמצופה.
היתה תחושת אכזבה שהחדירה בכולנו ובמיוחד במנהלת בית הספר הגב’ בת שבע בראון ואב הבית ישראל,  נחישות למצוא פתרון אחר שיצליח. לבסוף הוחלט על מערכת המבוססת על משאבת מים.

הילדים התמודדו עם ניסיון שלא צלח והמערכת החדשה התגלתה כיעילה ביותר והתוצאה היתה מדהימה” !!!
על פי הידוע לנו זו חוות החלון הכי גדולה בארץ.

אני יכולה לסכם ששיתוף הפעולה של הילדים, המעורבות הפעילה שלהם בכל שלבי הפרויקט והתוצאה המרשימה, היו הרבה מעבר לציפיותיי.

המקום שבו אנו חיים אינו מובן מאליו למרות שיש רבים שחושבים כך.
אין ספק שכל ילד שלקח חלק בתוכנית, כבר לא יתייחס לנושא איכות הסביבה כ”עוד מקצוע”.
אני מאחלת לכולנו שתוכניות כאלה ודומות להן, יוטמעו בכל שכבות הגילאים הצעירים על מנת לחולל שינוי אמיתי בתפיסה שלהם את הכוכב בו אנו חיים.

פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.