איך משפיעה הקורונה על איכות הסביבה ומה הקשר לבניה ירוקה?

במצבים כאוטיים, בני האדם מנסים לחפש לעצמם הסברים מדוע הכאוס מתרחש, כך גם בעניין מגפת הקורונה או בשמה המדעי  COVID-19. אנחנו שומעים יותר ויותר אנשים המדברים על כך שהמגיפה היא הזדמנות שנייה עבור כדור הארץ ובפועל אף ניתן לראות כי ההפחתה הדרמטית של הפעילות התעשייתית בסין ובאסיה בכלל וצמצום הטיסות כבר הביאו לצמצום מאסיבי בזיהום האוויר, במיוחד מעל סין. אולם, האם באמת צריכים להגיע למצבי קיצון על מנת להבין את המשמעות של הפגיעה בסביבה ומה יקרה אחרי שהגל הזה יחלוף? אז עד שהגל הזה יחלוף והקורונה תיעלם מחיינו ונוכל לחזור לשגרה, מיליוני אנשים ברחבי העולם נמצאים בהסגר בית. אך האם הבית שלנו זה המקום הבטוח לשהות בו?

לא צריכים קורונה כדי להיות חולים

בשנים האחרונות אנחנו מתוודעים יותר ויותר לכך שדיירים או עובדים במקומות עבודה שונים סובלים מהשפעות בריאותיות חריפות הקשורות לזמן שהותם בבניין, מבלי שנמצאה כל מחלה או גורם אחר להשפעות אלה.  

תסמונת הבניין החולה או באנגלית SBS – Sick Building Syndrom הוא המונח שניתן לתופעה זו כשאחד הגורמים לכך הוא איכות האוויר הירודה בבניינים.  איכות אוויר ירודה זו יכולה להיווצר מסיבות שונות, ממערכת החימום או מערכות מיזוג האוויר, מחומרי בניין המזהמים את האוויר, עובש, תרכובות אורגניות נדיפות, כימיקלים או רק מחסור באוויר צח.

על מנת לזהות את התסמינים הנגרמים כתוצאה מכך, סיווג אותם ארגון הבריאות העולמי לקטגוריות:

  • גירוי בריריות – עיניים וגרון
  • רעילות מערכת העצבים- כאבי ראש, עייפות, עצבנות
  • אסתמה – לחץ בחזה וצפצופים באוזניים
  • יובש של העור
  • בעיות במערכת העיכול

אז מסתבר שהמחלות אורבות לנו בבית. סוכנות ההגנה על הסביבה בארצות-הברית ציינה כי בזיהום אוויר תוך-מבני ישנם סיכונים בריאותיים וסביבתיים שאינם פחותים מהסיכונים שבזיהום אוויר “חיצוני” ועל-פי רוב הם אף חמורים מהם. במדינות מערביות החשיפה המצטברת למזהמים התוך-מבניים גבוהה, בין השאר משום שרוב האנשים שוהים בתוך מבנים יותר מ-80% משעות היממה בממוצע. אז מה ניתן לעשות בניין ואיך נגן על עצמנו?

בנייה ירוקה, הפתרון האולטימטיבי!

בניה ירוקה היא פתרון מצוין מכיוון שהיא ידידותית למשתמש ולסביבה. היא תורמת לחיסכון ומייעלת את השימוש במשאבים מתכלים מתוך חתירה לשמירה על הבריאות ועל איכות החיים של כלל המשתמשים במבנה.  

בבניה ירוקה יש התייחסות של העמדה ותכנון המבנה במרחב, מעטפת, פתחים, הצללות, חומרי גמר תשתיות וטכנולוגיות לצד מרכיבים ערכיים, חברתיים ותרבותיים. בניה ירוקה לוקחת בחשבון את שלב התכנון, הביצוע והתפעול לטווח ארוך.

מאיפה מתחילים?

בשנים האחרונות רואים יותר ויותר פרויקטים ובניינים הנבנים על פי עקרונות הבניה הירוקה, אולם אם עד עתה תקן זה היה וולונטרי ולא מחויב המציאות, הרי שהחלטה חדשה שהתקבלה במרץ 2020 על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה, מחייבת לבנות מבנים חדשים על פי תקן 5281 לבניה ירוקה החל משנת 2021. החלטה חשובה זו תגרום לכך שבשנים הבאות ייבנו מבנים ירוקים בכל חלקי הארץ ולא רק במסגרת הערים המשתייכות לפורום ה-15 ומשמעותה צמצום פליטות גזי החממה הנגרמות ממבנים, צמצום של כ 30% בצריכת החשמל, צמצום בכמות הפסולת ועליה משמעותית ברמת החיים כתוצאה משימוש בחומרים ידידותיים לאדם.

חמישה גוונים של ירוק

תקן 5281 מבוסס על צבירת נקודות בנושאים רלוונטיים הקשורים למים, אנרגיה וחומרים. פרויקט יוכר כבניין ירוק ויזכה לדירוג בהתאם להיקף ורמת הביצועים שידגים. הדירוג הקיים מאפשר חמש רמות של ביצועים, מבניין ירוק (כוכב אחד) ועד בניין ירוק (חמישה כוכבים = מצטיין) עבור כל דירוג נקבעו תנאי סף בכל אחד מנושאי התקן: אנרגיה, קרקע, מים, חומרים וכדומה. התקן מעניק ניקוד גם על דרך ניהול האתר בתקופת הבניה וגם על תפעול ותחזוקה ירוקים לכל אורך חיי המבנה.

במה שונה בית ״ירוק״ מבית שאינו ירוק

ישנם הבדלים משמעותיים ומהותיים בין מבנים ירוקים למבנים שאינם כאלה. ההבדלים מתייחסים לשלושה אלמנטים:

יתרונות בריאותיים

צמצום פליטת רעלים מחומרי בניה: בניה ירוקה מצמצמת את השימוש בחומרים שפולטים רעלים או קרינה מסוכנת. (מצבעים, דבקים או חומרי איטום)

אור טבעי: אור טבעי ידוע כבעל השפעות חיוביות על בריאותנו הפיזית והנפשית והוא מצמצם את השימוש בתאורה מלאכותית.

אוורור טבעי: מבנה ירוק שם דגש רב על תחלופת אוויר גבוהה המסלקת אוויר רווי בפחמן דו חמצני, מצמצמת את הצורך במיזוג אוויר וגורמת לתחושה נעימה.

בידוד אקוסטי: בידוד הדירה מרעשים חיצוניים יוצר שקט ומשרה אווירה אינטימית ונעימה.

חיסכון בכסף ובמשאבים

חיסכון בחשמל ובמים: דירה ירוקה מקטינה את צריכת החשמל והמים במידה רבה ומצמצמת את ההוצאות השוטפות כתוצאה מכך.

השקעה לטווח ארוך: מחקרים מראים כי מבנים ירוקים נמכרים מהר יותר ובמחיר גבוה יותר, כך שהשקעה בדירה ירוקה היא השקעה נבונה.

איכות חיים

עמידה בתקן הבניה הירוקה, משמעה שגורם מקצועי העריך אותה בצורה מקיפה על כל היבטיה וזה אומר שכלל החומרים הם ידידותיים לגרים במבנה זה, באחריות מלאה.

נכון שווירוס הקורונה, מאיים עלינו במיידי אולם בכל הקשור לחיים יומיומיים, אנו רואים כי לא מעט סכנות בריאותיות אורבות לנו בתוך הבית ובניה ירוקה היא פתרון מצוין להפיכת החיים בבית לבריאים יותר ובטוחים יותר.

עומדים לבנות? יזמים? מתכננים? אנו נלווה אתכם לכל אורך תהליך הבניה הירוקה ונצעד אתכם יד ביד עד לקבלת התקן.  

כתיבת תגובה

תכנון ירוק
לקבלת הצעת מחיר ללא התחייבות

    הודעתך נשלחה בהצלחה!
    נהיה בקשר בהקדם