בודדים עושים שימוש מושכל בבידוד תקין

בודיים עושים שימוש בבידוד תקין, וחבל

הבית שלך קר בחורף וחם בקיץ למרות שהמיזוג פועל ללא בפסקה? ומה עם חשבון החשמל? עושה לך צרבת?

לחומרים מהם בנוי הבית יש השפעה גדולה על צריכת האנרגיה. בבתים שבנויים מחומרי בנייה בעלי מוליכות חום גרועה (להלן מבודדי חום “על הפנים”) צריכת האנרגיה הדרושה לחימום הבית או לקירורו עולה, והיעילות פוחתת. ככל שקיים הבדל טמפרטורות גדול יותר בין פנים הבית לחוץ כך נדרשים להשקיע יותר אנרגיה בכדי להביא את הבית לטמפרטורה נעימה. יש לשים לב לנתון שאולי כולם מכירים אבל עושים מעט מאוד על מנת לתקן אותו – אנרגיה הולכת לאיבוד במידה וקירות הבית אינם מבודדים מספיק או כאשר הקירות מבודדים אך החלונות מאפשרים בריחת חום החוצה.

אחד הגורמים החשובים שחייבים לקחת בחשבון, בבנייה חסכונית באנרגיה, הוא בידוד תרמי. מן הסתם, חומרי הבנייה ישפיעו על הבידוד התרמי, שכן למעטפת המבנה יש יכולת לבודד את הבית מפני תנאי האקלים ולשמור על טמפרטורה נוחה למגורים.

אם חושבים על זה, כל ההקדמה הארוכה הזו היתה יכולה להימנע לו רק נקפיד (לפחות) על חלונות עם בידוד תרמי.

איך בידוד עובד? מטבעו, חום נע ממקומות חמים לקרים. בחורף הוא מנסה “לברוח” מהבית לקור שבחוץ ובקיץ הוא מנסה לחדור פנימה אל תוך הבית הקריר. בידוד טוב מצמצם את מעבר החום דרך המעטפת החיצונית (אנרגיה). כשבונים בית ירוק יש צורך בבידוד טוב כדי לאפשר טמפרטורה קבועה בתוך המבנה ללא קשר לשינויי הטמפרטורה שבחוץ ולהפוך את הבית לאקולוגי יותר, תוך צריכת פחות משאבים ואנרגיה.

המודעות לחשיבות הבידוד של הבית בישראל עדיין נמוכה מדי. יש ישראלים שחושבים שבגלל שפה כמעט ואין ימים קרים מדי, הם יסתפקו בחלונות הרגילים והזולים יותר, בשילוב עם תנור או מזגן. ובקיץ, כך הם מאמינים, בגלל שהם רגילים לחום, מאוורר ומזגן יספיקו. רק שישראלים רבים משלמים על הנחת היסוד הזו פעמיים: פעם אחת בחשבון החשמל ובפעם השניה בתנאי המחיה.

בידוד מועיל של הבית צריך להיות מורכב מכל אובייקט שמפריד בין האוויר הקר והחם, או שחוצץ בין אזורים מחוממים ללא מחוממים (קיר, תקרה, חלון). חלונות לא מבודדים, למשל, הם “מכשול תרמי”. יש לדאוג לבידודם באותה מידה שבה מטפלים בבידוד הקירות והתקרות.

כדי לדעת שהחומרים שמשתמשים בהם לבידוד הבית אכן יעשו את מלאכתם נאמנה עושים שימוש במדד שנקרא “U Value”, שבודק את קצב העברת החום או את אובדן החום דרך החומר. למשל, בתכנון נכון של בית ירוק על המתכנן לשאוף להגיע לערכי U Value הנמוכים ביותר. באמצעותו ניתן להשוות בין יעילותם של חלונות הבית, דלתות הבית שחוצצות בין פנים לחוץ, בלוקים וחומרי בניה חיצוניים נוספים.

בישראל יצרני חומרי הבניה עדיין לא משתמשים במדד זה, למרות שבאירופה כל חומר שנועד לבניה נושא תו תקן עם מדדים אלה בדיוק.

העובדה שחישוב ערכי ה – U Value יכול להיות מורכב למדי (נמדד על פי איבוד חום לכל מטר מרובע של חומר, לכל הפרש טמפרטורה משני צדי החומר) לא צריכה להרפות את ידיך. תפקידם של מקצועני הבניה הירוקה היא לוודא שחומרי הבניה והבידוד אכן עומדים בתקן.

יש המבלבלים בין U Value ל R Value. האחרון הינו מדד אחר, שמודד את התנגדות המוליכות התרמית למעבר חום דרך החומר. משמעות הדבר היא שאם ב  U Value עלינו לשאוף להגיע לערכים הנמוכים ביותר, אזי ב R Value עלינו להגיע לערכים גבוהים כמה שיותר.

חלונות תרמיים, אותם הזכרנו כאחד הגורמים המשפיעים על בידוד הבית, יזכו לחישוב ערכי U Value כשקלול של ערכי מסגרת החלון ושל הזכוכית. ככל שהזכוכית והפרופיל מבודדים יותר, הערכים הסופיים יהיו נמוכים יותר, וכך גם איכות החיים בבית וחשבון החשמל.

לשם כך ערכה המועצה הישראלית לבניה ירוקה מחקר שמתמקד נקודתית בחסמים ובהזדמנויות בתחום בידוד המבנים, כאחד מהמרכיבים המרכזיים של הבנייה הירוקה. כדי לבחון את פוטנציאל החיסכון באנרגיה כתוצאה מבידוד של מבני מגורים בישראל, נערכה בדיקה שמדדה את ההשפעה של בידוד על רמת ביצועיהם האנרגטיים של מגוון טיפוסי מגורים נפוצים בישראל בארבעת אזורי האקלים המקובלים בארץ: אזור א’ – מישור החוף, אזור ב’ – השפלה והנגב הצפוני, אזור ג’- יישובי ההר ואזור ד’ – בקעת הירדן והערבה.

שלושת סוגי הבינוי שנבחנו במחקר הם יחידות דיור בבנייה רוויה (חדשה), יחידות דיור בבניינים אופייניים לבניה משנות ה-70 וה-80 ויחידות דיור בבנייני “רכבת” שאופייניים לבניה משנות ה-50 וה-60. המחקר הניח כי היחידות שנבנו לפני שנת 1988 אינן מבודדות כלל וש-47% מהדירות הנוספות אמורות להיות מבודדות ברמות שונות, בהתאם לדרישות החוק לאותה העת. אולם, לאור הפיקוח הדל, הן בשנות ה-90 והן כיום, לא ניתן להצהיר בוודאות כי דירות אלו אכן מבודדות בפועל וכראוי.

תוצאות המחקר מראות כי הוספת בידוד למעטפת יחידות הדיור שנבדקו אכן יכולה להביא לירידה בצריכת האנרגיה בהתאם לאקלים בו נמצא הבית. השיפור הניכר ביותר נרשם במבנים קיימים בהם הובילה הוספת הבידוד לחסכון של בין 2.14% ל- 6.26% מצריכת האנרגיה. שיפור הבידוד בבנייה רוויה חדשה תרם לחיסכון של בין 2.2% ל-9.9% מצריכת האנרגיה ותוספת הבידוד לבנייני ה”רכבת” תרמה לשיפור משמעותי בשיעור של כ- 5.19% בממוצע. מעניין לגלות שאחוזי השיפור המשמעותיים ביותר למגוון הדירות נרשמו באזור יישובי ההר.

כשמתרגמים את האחוזים הללו לכסף, לחודשים ולשנים, מבינים שההשקעה בבידוד טוב בבית חוסכת כסף רב, גם אם בהתחלה זה נראה ההפך.

בודדים עושים שימוש מושכל בבידוד תקין, וחבל. השקעה בחלונות איכותיים ומבודדים מוכיחה את עצמה ואף חוסכת ים של כסף. לכן, רגע לפני רכישת חלונות לביתך, בניית בית חדש או שיפוצו, כדאי לשקול את איכות חייך בבית ואת חשבון החשמל שיגיע אליך.

logo

לפרטים נוספים, למידע ולתכנון ירוק יותר של ביתך מתקשרים אלינו:

1-700-701-075, או ממלאים פרטים למעלה משמאל ונחזור אליך בהקדם.

הטבה ירוקה: פגישה ראשונה עם מלווה ירוק מוסמך – ללא תשלום.

תכנון ירוק
לקבלת הצעת מחיר ללא התחייבות

    הודעתך נשלחה בהצלחה!
    נהיה בקשר בהקדם